De eerste helft van

het seizoen 2021/2022 zit er op en wat was het dit jaar druk op de sportvelden….

We starten met 8 teams aan dit seizoen. Dat wil zeggen 4 teams onder de vlag van RSC (Rijperkerk Suwald combinatie) en 4 teams onder de vlag van SV Suawoude.

Het vlaggen schip van de jeugd is dit jaar voor het eerst sinds jaren weer een JO19. De JO19 liet in de beker gelijk zien dat men als eerstejaars team prima mee kan.

In de competitie vielen de  resultaten helaas vaak net de verkeerde kant op maar dat er veel talent in het team zit heeft men in de laatste wedstrijd voor de winterstop nog maar eens laten zien. Op een overtuigende manier werd ervan de koploper gewonnen. Het feest was groot op de terugweg van Ameland terug naar de Walden. Onder de bezielende leiding van de trainers Rinze Scholte en Hessel Dijkstra en Leider Yuri de Groot gaat men de 2de helft van de competitie vast nog veel progressie boeken met deze mannen.

De JO17 kende in de beker een valse start en verloor deze 3 wedstrijden. In de competitie kende het team van de ervaren rot Patrick Oosting een vliegende start, door de leeftijdgenoten van Warga/ WWS ruim te verslaan. Een mooie klassering in de middenmoot is op dit moment het resultaat van dit eerstejaars Jo17 team. We zijn erg benieuwd wat er nog meer in het vat zit van deze jonge gasten en meiden.

En dan de JO14 dit team getraind door Tjitte Talsma en Daan Meijerink overleefde met overmacht de poule fase in de beker. De start in de competitie was ook vliegend te noemen. Er werd vaak op veerkracht de punten meegenomen naar huis. Door een aantal verliesbeurten richting de winterstop ging de titel herbst meister aan het team voorbij. Een hoge klassering is nog zeer zeker mogelijk. Benieuwd waar dit team onder enthousiaste leiding van Nienke van der Wal- Venema, Sibolt Smedinga en Jacob de Vries uiteindelijk gaat eindigen.

Zoals elk jaar komt er een moment dat Spelers in Suawoude, Rijperkerk en Tietjerk samen gaan voetballen op het grote veld onder vlag van RSC. Links of rechtsom… dat is toch altijd spannend moment voor spelers en misschien nog wel meer voor de ouders 😊. Andere outfit, andere kinderen, ander ouders aan de zijlijn, andere leider/ trainers en voor 50% andere trainingslocatie. Aan de heren Dennis Zijlstra, Marco Bokkers, Jan Marinus en Jacob Jan de Vries de schone taak om een team te smeden. Onder de vlag van JO13 is er weer een mooi nieuw TEAM ontstaan wat in de beker tussen teams als Trynwalden en de Harkemase boys er bijna in was geslaagd zich te plaatsen voor de volgende ronde op basis van de kwaliteit in dit team zekerniet onmogelijk. Na een weifelend begin in de competitie na 3 verlies beurten werd er 5 keer gewonnen en 2 keer gelijk gespeeld. Kortom JO13 is ON FIRE.

Dan de teams die spelen onder de vlag van SV Suawoude.

Sinds een aantal jaren hebben we weer een meiden team. Onder leiding van Douwe David van der Boon en Froukje Kooi hebben we ook dit jaar weer een MO13. Door het inpassen van een aantal jonge meiden was de beker een goed moment om te oefenen en te leren. In de competitie staat het team op een prima 6de plek en zeker nog voldoende ruimte om verder stappen te maken met deze dames.

Wat gaat het dit jaar brengen met de JO11 begeleid door Elsa Algra- van der Meulen en Pierius Polet. Het was even afwachten wat dit team zou kunnen presteren aangezien de oudste spelers waren doorgeschoven naar de JO13. Nou? Dat hebben we geweten dit team pakte in de 4de klasse (de eerste fase) een score van 100% en werd daarmee dik verdient kampioen. In de 2de fase in de 3de klasse herhaalde dit team deze stunt opnieuw en werd men opnieuw ongeslagen kampioen. Nogmaals GEFELICITEERD namens de jeugdcommissie.

En dan hebben we de teams JOG10 & JO8, het gaat bij deze teams niet zozeer om het resultaat maar om de  P van Plezier en de P van practise. Beide teams worden onder volle enthousiasme getraind door Hessel Geerligs en Christiaan van der Boon. Mochten we hier ook een kampioenschap bij mogen houden dan had de JO8 in de eerste fase van de competitie een zeker kampioenschap mogen vieren. Al zou het ons niet verbazen dat de trotste leider Klaas Van der Heide hier wel even bij heeft stil gestaan. Het aantal doelpunten bij winstpartijen waren vaak niet op 2 handen te tellen. Gevolg was dat men nu 2 klassen hoger speelt en ondanks de zware tegenstand prima overeind blijft. De JOG10 is een gemixt team met meiden en jongens. Een aantal van deze voetbal(st)ers is nog maar net gestart met voetballen en met veel enthousiasme worden hier mooie stappen gemaakt met dit team. De eerste puntjes werden voor de winterstop met veel enthousiasme binnen gehaald door deze jonge STRIJDERS. Bij het penalty schieten na afloop van de wedstrijden viert dit team van Erika Comello, Reinder Oege Hoekstra en Tjitte Kooy in ieder geval elk doelpunt op een manier zoals je zou juichen bij het winnen van het WK!.

EN DAN, per deze maand speelt ook een nieuw team onder de vlag van SV Suawoude. De JO7 is na de zomer gestart  met trainingen en heeft nu de eerste zaalvoetbal wedstrijden gespeelt. Wow wat was dat genieten. Spel zoals het bedoeld is dribbelen, passen, driven schieten en grappen maken met je vriendjes.

Wanneer het weer mag binnen de regels ☹ kom dan zeker eens kijken bij deze jongstars onder leiding van Jan Kooi….. Voetbal kijken met een grote glimlach.

Langs deze weg willen we alle vrijwilligers bedanken die elke week klaar staan voor de jeugd teams. In het bijzonder willen we Yuri, Rinze, Hessel, Patrick, Tjitte T, Daan, Nienke, Siebolt, Jacob, Dennis, Marco, Jan M, Jacob Jan, Douwe David, Froukje, Elsa, Pierius, Hessel, Christiaan, Klaas, Erika, Reinder Oege, Tjitte K en Jan K bedanken.

Op naar een gezond en sportief 2022.
Sportieve groet de jeugd commissie