De sportvereniging is opgericht op 12 februari 1974 naar aanleiding van een enquête, gehouden door de vereniging van dorpsbelangen.
Het 1e bestuur bestond uit J. Bosma, A. van Vaals, K. Jelgersma, H. Spijkstra en S. v/d Meulen.
Dit bestuur heeft zich in de jaren die volgden sterk ingespannen voor het winnen van leden en voor het organiseren van sportieve evenementen.
In de beginjaren is er ook druk vergaderd met de gemeente over de aanleg van een sportveld in Suwâld.
Op basis van een 2e enquête werd besloten tot een brede doelstelling, te weten “het bevorderen van de atletiek en van balsporten in de ruimste zin”.
In de eerste jaren werden er vooral wandel- en fietstochten georganiseerd. Nog voordat er een echt sportveld in gebruik kon worden genomen, werd er echter ook al een begin gemaakt met voetballen. Op een gehuurd weiland aan het Noorderend werden op zomeravonden en op zaterdag middagen voetbalwedstrijden gehouden tussen straten teams uit eigen dorp.
Hieraan deden vijf tot zes ploegen mee. Toen er in 1976 in Tytsjerk een nieuwe gymzaal beschikbaar kwam, werd er gestart met volleybal en gymnastiek.
Op woensdagmiddag was er gym voor de kinderen en daarna voor de dames. Vervolgens werd er gemengd gevolleybald. Hier kwamen vooral veel heren op af.
In het seizoen 1978/ 1979 kon de vereniging eindelijkmeedoen aan de competitie van de Friesche Voetbalbond.
Het aangelegde sportveld achter het dorpshuis “De Suderfinne” was gereed gekomen. De volleybalheren verdwenen naar het voetbalveld.
De reserves van Suawoude hadden de eer om als eersten een officiële competitiewedstrijd te spelen op het nieuwe complex, met Holwerd 4 als tegenstander.
Woensdagavond 13 september 1979 werd vervolgens het sportveld officieel geopend met een voetbalwedstrijd tussen leden van de gemeentelijke sport- en recreatieraad en de voetbalclub “Suawoude”.  Wedhouder Terpstra verrichtte de aftrap voor deze vriendschappelijke wedstrijd, die Suawoude onder de ogen van een talrijk publiek verloor met 1-0! Niemand maakte zich daar echter zorgen om, want er heerste een feestelijke stemming die nog extra werd opgeluisterd door de muziekvereniging “Speelt Wel”. Vervolgens was er nog een bijeenkomst in het dorpshuis, waar de voorzitter er zijn vreugde over uitsprak, dat de voetbalvereniging nu serieus aan de slag kon op de nieuwe accommodatie. Helemaal tevreden kon hij nog niet zijn, want een kleedgelegenheid was er nog niet. Er werd gebruik gemaakt van een lokaal en de gang van de Suderfinne. Pas in 1981 kon het kleedgebouw, bestaande uit 2 kleedboxen, een scheidsrechtersruimte en een berging, in gebruik worden genomen. Het seizoen 1983/ 1984 bracht het eerste grote succes voor de voetballers die in de 3e klasse van de FVB waren gestart.
Uit de 20 wedstrijden werden, dankzij 15 overwinningen, 3 gelijke spelen en 2 nederlagen, 33 punten behaald, wat goed was voor het kampioenschap
en promotie naar de 2e klasse FVB. Zeven jaar lang speelde men vervolgens in de 2e klasse tot er in 1991 opnieuw een kampioenschap kon worden gevierd.
Ditmaal volgde een promotie naar de 1e klasse FVB. Op het moment dat de heren verdwenen uit het volleybalveld zijn de dames met 1 team bij de Van Essen competitie gaan spelen. Later werd er overgestapt naar de Dorpencompetitie, waar nu nog steeds in gespeeld wordt.
Het voordeel van deze competitie is dat je per wedstrijd 7 sets speelt, je bent dus de hele avond aan het volleyballen.
Door het groeiend aantal leden kon er met 2 teams uitgekomen worden in de competitie, er werd er een paar keer een kampioenschap gevierd.
Dit geldt voor zowel het 1e als het 2e team.